Stell godt med bena dine

Tre enkle råd for friske og pigge ben.

1. Beveg deg og mosjoner mye.

Lengre perioder i stillesittende/stillestående tilstand gjør at blodsirkulasjonen reduseres, noe som kan føre til hovne og ømme ben.

Det å røre på seg med jevne mellomrom gjør at musklene aktiveres og blodsirkulasjonen øker, noe som øker transporten av blod fra bena til hjertet. Bena føles piggere og risikoen for væskeansamlinger i bena reduseres.

2. Legg bena høyt

Etter en lang dag kan bena dine føles hovne og slitne. Dette skyldes sannsynligvis at blodsirkulasjonen i bena dine har vært lav og væske har samlet seg opp. Hvil bena ved å legge dem høyt på en stol eller en pute.

3. Kompresjonsstrømper

Gjør det lettere for bena dine ved å bruke medisinske kompresjonsstrømper.

Medisinske kompresjonsstrømper har gradert kompresjon fra ankelen og oppover. Det gir økt strømning av blod fra føttene til hjertet, hvilket gjør medisinske kompresjonsstrømper til den mest effektive måten å forebygge problemer på. Økt blodsirkulasjon forebygger problemer med hovne og ømme ben etter lange perioder med stillesitting og ståing. I og med økt blodgjennomstrømning, forbedres også oksygenopptaket i musklene, noe som fører til at bena føles piggere i lengre tid. Etter en treningsøkt er det gunstig å ta på et par kompresjonsstrømper fordi det påskynder innhentingen i musklene.

Det finnes mange situasjoner der bena dine kan trenge litt ekstra støtte. Når du går og står mye, når du reiser eller driver med sport. Det finnes en Mabs for alle anledninger. For å gjøre det lettere å velge strømpe er Mabs’ strømper inndelt i kategorier; Original Cotton, Original Work, Original Nylon, Original Design, Travel, Sport og Care.